Menu
skrzynia biegów

5 najbardziej skutecznych praktyk, które uchronią skrzynię biegów

Manualna skrzynia biegów jest najczęściej spotykaną w samochodach. Każdy kierowca miał z nią styczność, ale niewielu wie, jak o nią dbać, by uchronić się przed awarią skrzyni biegów. Dowiedz się jak postępować, by uniknąć wizyt u mechanika.

Odpowiedni docisk sprzęgła

Najczęstszym błędem, jaki popełniają kierowcy, niezależnie od doświadczenia, jest za słabe dociskanie pedału sprzęgła. Prawidłowo powinno robić się to do samego końca. Absolutnie zabronione jest również podkładanie pod pedał kilku warstw chodników. Wyeliminowanie tych błędów pozwoli nam znacznie zmniejszyć ryzyko popsucia się manualnej skrzyni biegów.

Nie zapominaj o oleju

Kontrola poziomu oleju w skrzyni biegów powinna stać się naszym regularnym nawykiem. Chodzi o to, by nie doprowadzić do sytuacji, w której tego oleju będzie za mało. Do odpowiedniej pracy skrzyni niezbędne jest około 1,5 do 2 litrów oleju. Każdy, nawet nieznaczny jego ubytek, może już dawać nieprzyjemne efekty. Najczęściej zauważalnym objawem jest ciężka praca podczas zmiany biegów. Dlatego, by uchronić samochód przed awarią tej części samochodowej, niezbędne jest systematyczne wymienianie oleju. Co istotne powinniśmy sięgać wyłącznie po olej zalecany przez producenta. Zastosowanie nieodpowiedniego produktu może doprowadzić do popsucia się skrzyni. Wymiana oleju kosztować będzie nas od 150 zł (zależnie jakim samochodem jeździmy), ale dzięki systematycznemu powtarzaniu tej czynności uchronimy się przed niepożądanym uszkodzeniem.

Wysokiej jakości oleje przekładniowe do skrzyni biegów kupisz w sklepie Motochemia:

Reaguj na niepokojące dźwięki

Skrzynia biegów może wydawać wiele niepokojących dźwięków. Nie powinniśmy ich nigdy bagatelizować, ponieważ przeciąganie wizyty u mechanika powoduje dużo szybsze niszczenie się skrzyni. Musimy zdawać sobie sprawę, że jest to droga część, której cała wymiana może nas kosztować więcej, niż wart jest nasz samochód. Jeśli się tylko da, warto więc naprawiać poszczególne jej elementy i nie czekać na moment, w którym konieczny będzie zakup nowej.

Wracając do dźwięków, którymi skrzynia biegów może nas informować o awarii, najczęstsze jest zgrzytanie. Oczywiście, gdy jest ono sporadyczne, a zdarza się, szczególnie gdy za słabo wciśniemy sprzęgło, to nie musimy się niepokoić. Jeśli jednak zgrzytanie się powtarza, należy przyjrzeć się problemowi.Problemem mogą być zapieczone linki lub wyeksploatowane popychacze. Takie objawy dadzą również zużyte synchronizatory. By sprawdzić, co dokładnie się popsuło, konieczna będzie wizyta w warsztacie samochodowym.

Kolejnym symptomem zbliżającej się awarii jest “wycie” skrzyni biegów. Zazwyczaj oznacza to, że zużyły się koła zębate bądź łożyska. Jeśli nie chcemy sytuacji, w której pęknie obudowa skrzyni, powinniśmy szybko zareagować i wymienić popsute mechanizmy. Niestety koszt tego typu naprawy wyniesie na pewno ponad tysiąc złotych.

Co robić, by uniknąć awarii skrzyni biegów?

Oprócz wymienionych już wyżej czynności warto zapamiętać, jak prawidłowo ją użytkować. Przede wszystkim skrzynie nie lubią niskich obrotów silnika.Choć metoda jazdy na tego typu obrotach zmniejsza zużycie paliwa, niestety powoduje szybszą eksploatację tej części. Mimo że oszczędzimy na jednym, możemy wiele pieniędzy stracić podczas napraw czy wymiany skrzyni biegów. By oszczędzić na zakupie elementów zamiennych, możesz kupić je w sprawdzonym sklepie motoryzacyjnym online jak Motochemia. Mimo wszystko lepiej jest znaleźć złoty środek pomiędzy eko jazdą, a czynnikami przyspieszającymi awarie skrzyni.

Kolejną kwestią jest niezapominanie o wciśnięciu sprzęgła przy każdorazowej zmianie biegów. Choć mogłoby się wydawać, że nie zawsze jest to potrzebne, przerzucanie biegów bez sprzęgła jest zakazane. Niewielu z nas wie, że biegów nie powinniśmy zmieniać zbyt szybko. To z kolei doprowadza do nadmiernego niszczenia synchronizatorów.

By uniknąć psucia się skrzyni biegów, warto również nadmiernego wciskania sprzęgła i trzymania go np. gdy stoimy na światłach. Powinniśmy wtedy po prostu wrzucić luz, a na jedynkę przerzucić się tuż przed ruszeniem. Nie będziemy wtedy nadmiernie obciążać łożyska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020