Menu
  • Menu

    Kiszonki – zdrowie w słoiku

     

    Chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem, nie mieć problemów z jelitami, zapobiegać chorobom? Jedz kiszonki! Kiszone produkty zawierają szereg witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

    Zalewy są zdrowe, ponieważ wszystkie wartościowe składniki z warzyw przenikają do nich podczas fermentacji. To naturalne probiotyki, które odbudowują zniszczoną mikroflorę jelit, wspierają prawidłowe trawienie, zwalczają drożdżaki. Picie soku z kapusty, ogórków czy buraków polecane jest po kuracji antybiotykami, zatruciu pokarmowym, przyjmowaniu leków przeciwbólowych. Zalewy pobudzają apetyt, dlatego zaleca się ich picie osobom przewlekle chorym i seniorom.

    Na co pomagają kiszonki?

    Kiszona kapusta zawiera więcej witaminy B6, B12 i PP niż świeża. Witaminy te poprawiają pracę układu nerwowego, dobrze wpływając na koncentrację. Dodatkowo kapusta zawiera witaminę C, która uszczelnia naczynia krwionośne, natomiast kwas mlekowy poprawia trawienie, zapobiega wzdęciom, zaparciom, łagodzi zgagę.

    Ważne jest tylko, żeby wybierać kapustę kiszoną, a nie kwaszoną ta druga jest produktem poddanym sztucznemu zakwaszaniu octem z dodatkiem cukru, co odbiera jej większość prozdrowotnych właściwości.

    Kiszonki są bogate w probiotyki, a te ostatnie łagodzą objawy nietolerancji laktozy, poprawiają profil lipidowy we krwi, pomagają na wrzody. Dzięki dużej zawartości błonnika pozwalają utrzymać prawidłową wagę ciała, bo błonnik sprawia, że mniej jemy i szybciej czujemy się syci. Poza tym kiszone produkty są mniej kaloryczne, ponieważ węglowodany ze świeżych warzyw zostają zużyte podczas fermentacji. Podczas fermentacji zostają także usunięte substancje gazotwórcze.

    Sok z kiszonek

    Sok z kiszonek stosowany jest jako lek na kaca, a nawet w profilaktyce antynowotworowej. Ten z ogórków można też wykorzystać zewnętrznie – pomaga na oparzenia, zarówno słoneczne, jak i te spowodowane wypadkiem w kuchni. Należy zrobić z niego okład, który na pewno przyniesie ulgę. Sok ogórkowy łagodzi również ataki migreny. Bogatym źródłem witamin z grupy B, C, kwasu mlekowego i foliowego oraz wapnia, żelaza, potasu i magnezu jest również zakwas z buraków, który oczyszcza organizm i reguluje pracę serca. Bakterie kwasu mlekowego pomagają także syntetyzować witaminę K.

    W Polsce najpopularniejsze są kiszonki z kapusty i ogórków, ale kisić można praktycznie wszystko. Na Ukrainie kisi się jabłka, w krajach basenu Morza Śródziemnego – niedojrzałe oliwki. Nadają się do tego również inne produkty, takie jak: cukinia, pomidory, papryka, grzyby, a nawet gruszki i śliwki. Przepisy na samodzielne przygotowanie kiszonych produktów można znaleźć zarówno w książkach kucharskich, jak i w internecie – warto zatem samodzielnie poeksperymentować w kuchni.

     

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *