Menu
Koronawirus

Koronawirus – sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego

W obliczu zagrożenia koronawirusem, oprócz przestrzegania podstawowych zasad higieny, unikania skupisk ludzkich i dezynfekcji w szczególności musimy zwrócić uwagę na stymulację układu immunologicznego. Jak dotąd na ten rodzaj wirusa nie ma ani odpowiednich leków, ani szczepionek. Naukowcy podkreślają, że szczególnie podatne na chorobę bądź jej ciężki przebieg są osoby z obniżoną odpornością. Jeżeli mamy obniżoną odporność, zamiast panikować, należy podjąć odpowiednie działania, by ją wzmocnić. W jaki sposób zatem możemy ją stymulować?

Naturalne sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego

Odporność możemy wspomagać na różne sposoby. Wpływa na nią zdrowa i zbilansowana dieta, spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, odpowiednia higiena snu, aktywność fizyczna, unikanie używek. Należy jednak podkreślić, że w obecnych czasach bardzo trudno jest o dostarczenie odpowiedniej ilości witamin, minerałów i mikro oraz makroelementów z pożywienia. Co suplementować, by poprawić odporność?

  • Witamina D – kojarzona głównie z odpowiednim funkcjonowaniem kości i stawów wywiera szczególnie ważny wpływ na odporność. W naszym klimacie, gdzie ekspozycja na słońce jest niewystarczająca, suplementacja witaminy D jest niezbędna dla prawidłowego działania układu odpornościowego. Standardowa dawka wynosi 2000 j.m., jednak w większości przypadków jest to zdecydowanie za mało. 2000 j.m. Jest dawką podtrzymującą, jednak nie podbije jej poziomu w organizmie. Warto wykonać badanie na jej poziom – 25(OH) i na podstawie wyniku dobrać odpowiednią dawkę.
  • Witamina C – niedobór tej witaminy w dużym stopniu odbija się na naszym zdrowiu. Przede wszystkim witamina C wzmaga aktywność komórek układu odpornościowego. Wykazuje działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Możemy ją dostarczać z pożywienia. Dobrym źródłem witaminy C jest dzika róża, czarna porzeczka, natka pietruszki, rokitnik, dereń i czerwona papryka. Jeśli decydujemy się na dodatkową suplementację, warto pamiętać, by jednorazowa dawka nie przekraczała 1000mg. Organizm naraz nie jest w stanie przyjąć jej więcej. Jeśli nie towarzyszy nam żadna infekcja, jest to dawka wystarczająca, natomiast jeśli chorujemy, organizm, walcząc ze stanem zapalnym zużywa ją w ekspresowym tempie, zatem wówczas warto przyjmować 1 gram witaminy C co 2-3 godziny. Wśród wielu dostępnych form najlepiej decydować się na witaminę C liposomalną, naturalną (np. z aceroli) bądź taką, która ma dodatek naturalnych składników (np. bioflawonoidów cytrusowych czy ekstraktów z dzikiej róży).
  • Probiotyki – prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego jest zależne od odpowiedniej flory bakteryjnej jelit. Gdy w naszych jelitach jest za mało dobrych bakterii, wówczas odporność bardzo się obniża. Bakterie probiotyczne wpływają na indukcję i kontrolę reakcji immunologicznych przeciw patogenom pochodzenia wirusowego, bakteryjnego i nowotworowego. Powszechnie wiadomo, że przy stosowaniu antybiotyków flora jelitowa wyjaławia się. Często stosujemy wówczas probiotyki, ale nie kontynuujemy tego po zakończeniu antybiotykoterapii. Jest to błąd, gdyż dobre bakterie, by zasiedlić odpowiednio jelita potrzebują czasu. Po zakończeniu leczenia powinniśmy przyjmować probiotyki min. pół roku.
  • Traganek błoniasty (astragalus) – zawarte w nim polisacharydy, glikozydy i saponiny pobudzają pracę układu odpornościowego. Traganek działa wzmacniająco na organizm oraz działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie. U osób, które mają skłonność do nawracających infekcji zalecane jest stosowanie traganka regularnie.

Do środków pochodzenia naturalnego, które wywierają szczególnie dobry wpływ na układ odpornościowy zaliczają się także:

  • andrographis;
  • gorzknik kanadyjski;
  • propolis i pyłek pszczeli;
  • reishi;
  • jeżówka purpurowa;
  • kwiat i owoc czarnego bzu;
  • dziewanna;
  • rumianek;
  • pokrzywa;
  • nagietek;
  • colostrum – głównie zalecane dzieciom;
  • spirulina;

WAŻNE: Unikajmy kompleksów witaminowo-mineralnych. Z pewnością łatwiej jest dostarczyć wszystkich niezbędnych składników w jednej kapsułce, jednak zawierają one na ogół małe dawki. Witaminę C stosujmy oddzielnie. Jedynie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A,D,E i K warto jest łączyć, w większości przypadków jednak kompleksy ADEK zawierają zaledwie 2000 j.m. witaminy D, zatem w uzasadnionych przypadkach warto przyjmować ją dodatkowo. Na ogólne wzmocnienie i dożywienie w witaminy i minerały szczególnie zalecany jest pyłek pszczeli i spirulina.

Kto w szczególności powinien obawiać się koronawirusa?

Z dnia na dzień wzrasta liczba zachorowań na koronawirusa. Według najnowszych danych dotarł on do 127 państw, Liczba zakażonych przekracza 134 000, a liczba zgonów wynosi przeszło 4900. U ponad 70 000 osób udało się opanować chorobę. Ludzie żyją w ogromnym strachu i panice. Warto zachować spokój i dostosować się do odgórnie wystosowanych zaleceń. Wśród osób, które zmarły wskutek zarażenia koronawirusem zdecydowana większość to osoby po 60 roku życia. Zdaniem ekspertów to, czy zakażenie przybierze zły obrót, zależy od odpowiedzi układu immunologicznego. Ryzyko zgonu w wyniku koronawirusa jest ściśle powiązane ze współistniejącymi chorobami. Zalicza się do nich:

  • nowotwór;
  • nadciśnienie;
  • cukrzyca;
  • choroby układu krążenia;
  • przewlekłe choroby układu oddechowego.

WAŻNE: Ryzyko zgonu w związku z koronawirusem dotyka przede wszystkim osoby w podeszłym wieku. Często cierpią na różne schorzenia, a ich układ odpornościowy jest znacznie osłabiony. Przewlekłe stany zapalne, które często towarzyszą seniorom są także czynnikiem zwiększającym prawdopodobieństwo zgonu w wyniku koronawirusa.

Nie bądźmy obojętni względem zagrożenia koronawirusem. Wspierajmy się wzajemnie.

Jeśli w naszej rodzinie czy w sąsiedztwie są osoby starsze i schorowane, zadbajmy o to, by nie wychodziły z domu. Zróbmy im zakupy, wybierzmy leki. Przekażmy im informacje, w jaki sposób możemy się chronić przed zachorowaniem, zwróćmy uwagę, by dbały o higienę osobistą i ograniczyły liczbę spotkań z innymi ludźmi. Musimy być także świadomi, że nawet jeśli sami jesteśmy zdrowi i nie obawiamy się przebiegu choroby, to nas także obowiązuje stosowanie się do wytycznych w związku z ryzykiem zachorowania. My też możemy zarażać. We wszechobecnej panice zachowajmy zdrowy rozsądek, bądźmy pomocni, otaczajmy wsparciem osoby samotne.

Kamila Małek

11 odpowiedzi na “Koronawirus – sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego”

  1. Janusz pisze:

    warto dbać o odporność, szczególnie w tym czasie. dzięki za wskazówki

  2. Anonim pisze:

    Dziękuję to bardzo ważne informacje👍🏻😀

  3. Aga pisze:

    Rzeczowo zebrana wiedza

  4. Tomek Saska pisze:

    Kapitalny artykuł! Pozdrawiam i dziękuję

  5. Krzysiek pisze:

    Dziękuję za porady. Przydadzą się

  6. LeokadiaB pisze:

    Dzięki za wskazówki.

  7. massakra pisze:

    Ameryki autorka nie odkryła. Zapomniała tylko dodać, że wzmacnianie/ochrona układu odpornościowego to proces ciągły i jak ktoś teraz zacznie sie faszerować witaminami i innymi – to efekt może i osiągnie, ale za miesiąc, dwa, rok… Jeśli dotychczas nie dbał o siebie, to przed koronawirusem tak nagle się nie wybroni, ale na zaś na pewno się to przyda… tym, co przetrwają.

  8. hajsen pisze:

    pol roku probiotyki????????????????????

  9. AniaSz pisze:

    Dobry artykuł dzieki 🙂

  10. Ola pisze:

    Spirulina w moje diecie jest od kilku lat, ale taka bez jodu. Nie choruje, nie wypadają mi włosy pomimo ciąży i porodu.
    Na dzien dzisiejszy przyjmuje: spiruline, wit d3, probiotyki i olej z czarnego kminku (kapsułki) bo nie lubię jego smaku w plynie

  11. Iwona pisze:

    Spirulina, ale tylko dobrej jakości. Warto przed zakupem sprawdzić czy była przebadana przez GIS w Polsce na obecność WWA i metali cieżkich. Takie badają ma na 100% Spirulina bioalgi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020