Menu
Koncerty na Zamku Królewskim

Koncerty na Zamku Królewskim – muzyka dawna

27 października br. na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert muzyki Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu zespołu Capella Regia Polona. Koncert otwiera cykl wydarzeń muzycznych prezentujących muzykę dawną. Kolejne koncerty na Zamku Królewskim będą w listopadzie i w grudniu br.

Koncerty Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim są wydarzeniem muzycznym, które przyciąga zarówna mieszkańców Warszawy jak i turystów. Jest to prestiżowe miejsce, w którym chętnie koncertują zarówno wielcy artyści z Polski jak i za całego świata. W programie pierwszego koncertu z cyklu Muzyka dawna na Zamku Królewskim znajdą się trzy kantaty kościelne Jana Sebastiana Bacha. Utwory wykona zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona. Kolejne wydarzenia muzyczne z w/w cyklu to: koncert 24 listopada 2018 r., na którym zostanie zaprezentowana muzyka Claudio Monteverdiego i Koncert Bożonarodzeniowy, który odbędzie się 14 grudnia 2018 r.

Trzy koncerty na Zamku Królewskim

Pierwszy koncert z cyklu Muzyka dawna na Zamku Królewskim został tak zaplanowany, żeby zaprezentować publiczności trzy typy kantat: dialogującą (BWV 32), solową (BWV 84) i chóralną (BWV 131). Mistrz baroku napisał dwie prezentowane kantaty (BWV 32 oraz BWV 84) w połowie lat 20. XVIII w. W tym czasie Jan Sebastian Bach pełnił służbę w kościele św. Tomasza w Lipsku.

Trzecia, dużo od nich wcześniejsza kantata, oznaczona numerem BWV 131, jest datowana na lata 1707-1708, kiedy to Bach przebywał w Mühlhausen i dopiero rozpoczynał tworzenie nowoczesnej, jak na swoją epokę, wokalnej muzyki koncertującej przeznaczonej do wykonywania w kościele. Różnorodność tego nurtu twórczości mistrza baroku wynika nie tyle z tego, ż dzieła te powstawały w różnym czasie, ale przede wszystkim z wykorzystania różnych środków muzycznych.

Polska Opera Królewska

– Ideą powstania Polskiej Opery Królewskiej była chęć odwołania się do tradycji teatru operowego założonego przez króla Władysława IV na Zamku Królewskim w Warszawie – mówi prof. Ryszard Peryt, dyrektor Polskiej Opery Królewskiej, który we wrześniu br. stworzył zespół instrumentów dawnych pod nazwą Capella Regia Polona.

Barokowe brzmienie

Koncerty na Zamku Królewskim będą świetną okazją do prezentacji umiejętności młodych muzyków. Repertuar zespołu Capella Regia Polona obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku, począwszy od przełomu XVI i XVII w. Wśród wykonywanych utworów znajdą się zarówno dzieła oratoryino-kantatowe, opery, jak również muzyka instrumentalna.
W skład zespołu wchodzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Muzycy współpracują z najlepszymi polskimi, jak i zagranicznymi zespołami. Funkcję kierownika muzycznego zespołu pełni wybitny klawesynista Krzysztof Garstka.

Jan Sebastian Bacha – kantaty

Kantaty, które tworzył Jan Sebastian Bach, były przeznaczone do wykonania podczas konkretnych niedziel i świąt w ciągu roku liturgicznego. Mistrz skomponował Liebster Jesu, mein Verlangen (BWV 32) na pierwszą niedzielę po święcie Objawienia Pańskiego. Opracował muzycznie tekst dotyczący poszukiwania Chrystusa i odnalezienia go w świątyni. Natomiast na dziewiątą niedzielę przed Wielkanocą J. S. Bach przeznaczył kantatę o treści nawiązującej do przypowieści o pracownikach winnicy (BWV 84). Trudno jednoznacznie określić, na jaki czas w roku liturgicznym Bach skomponował Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131). Najprawdopodobniej kantata wykorzystująca tekst Psalmu 130, została napisana na potrzeby nabożeństwa pokutnego odprawianego w związku z pożarem miasta.

Koncerty na Zamku Królewskim – program 27.10. 2018 r.: JOHANN SEBASTIAN BACH –KANTATY:
Liebster Jesu, mein Verlangen BWV 32
Ich bin vergnügt mit meinem Glücke BWV 84
Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir BWV 131

Wykonawcy  CAPELLA REGIA POLONA:
KRZYSZTOF GARSTKA – KLAWESYN, DYRYGENT
JUSTYNA STĘPIEŃ – SOPRAN
IWONA LUBOWICZ – SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ – ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI –TENOR
PIOTR KĘDZIORA –BAS

tekst: Ewa Ploplis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020