Menu
Dieta Hashimoto

Choroba Hashimoto to nie tylko tarczyca. Pamiętaj też o diecie

Chorobę tę w 1912 r. opisał po raz pierwszy dr Hakaru Hashimoto – japoński anatomopatolog i chirurg. Choć jest to przewlekłe, limfocytarne zapalenie tarczycy, to lista chorób współistniejących jest niezwykle długa: bielactwo, borelioza, alergia, łuszczyca, łysienie plackowate, celiakia, autoimmunologiczne zapalenie wątroby, endometrioza. Jak można sobie jednak pomóc, poza leczeniem farmakologicznym?

Dieta przy Hashimoto.

Właściwa dieta w przypadku tej choroby jest niezwykle istotna i powinna charakteryzować się zdrowym i zbilansowanym jadłospisem, opartym na Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Powinna dostarczać niezbędnych składników odżywczych, w tym tych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania tarczycy: jodu, żelaza i selenu. Stosując dietę w chorobie Hashimoto, należy jednak zwrócić uwagę na substancje wolotwórcze znajdujące się w niektórych produktach. Mogą one bowiem zmniejszyć wchłanianie jednego z hormonów tarczycy – lewotyroksyny i nasilać objawy niedoczynności tego gruczołu.

  1. Laktoza pod lupą – w przypadku zdiagnozowania Hashimoto, warto wykonać test w kierunku nietolerancji laktozy, bowiem osoby chorujące na tę chorobę tarczycy bardzo często mają różne nietolerancje i alergie.
  2. Gluten na celowniku – zanim podejmiesz się eliminacji z diety glutenu, warto skonsultować się z lekarzem celem wykonania odpowiedniej diagnostyki.
  3. Produkty prozapalne do wyrzucenia – zrezygnuj z produktów mogących nasilać stany zapalne w organizmie (np. cukier i jego pochodne).
  4. Mikroelementy pod kontrolą – w codziennej diecie muszą znajdować się niezbędne składniki mineralne, szczególnie te, wspomagające pracę tarczycy.
  5. Walcz z nudą – pomimo wielu zakazów, dieta ta może być różnorodna i ciekawa. Skąd jednak wziąć inspiracje?

Dieta przy Hashimoto, jadłospis.

Poniżej znajdziesz przykładowy jadłospis, przygotowany przez wieloletniego specjalistę w dziedzinie odżywiania się, Michała Wrzoska. Po więcej szczegółów i inspiracji  związanych z dietą przy Hashimoto zajrzyj na stronę: https://michalwrzosek.pl/dieta/hashimoto/.

Śniadanie: owsianka z bananem, borówkami i orzechami nerkowca.

II Śniadanie: kanapka z batatów, z hummusem, oliwkami i łososiem wędzonym na zimno.

Obiad: zupa krem z buraczków, z gorczycą i mleczkiem kokosowym.

Kolacja: Kanapka z omletem i pastą awokado.

Dieta odchudzająca dla osób z Hashimoto.

Pewnie wiele osób dotkniętych tą chorobą zastanawia się, czy istnieje skuteczna dieta odchudzająca przy Hashimoto. Z pewnością tak, choć wymaga ona nieco więcej wysiłku ze względu na jej specyfikę. Przede wszystkim polega ona na regularnym spożywaniu posiłków oraz na obserwacji tolerancji węglowodanowej. Nie wolno zapominać oczywiście o aktywności fizycznej. Wszelkie te działania mają pozwolić utrzymać stężenie glukozy we krwi na optymalnym poziomie, co nie pozwoli na spowolnienie tempa procesów przemiany materii, pojawiającego się niezwykle często u osób z Hashimoto.

Warto również pamiętać o tym, że zapotrzebowanie kaloryczne osoby z niedoczynnością tarczycy spada. Należy jednak niezwykle uważać na drastyczne zredukowanie kalorii. Może to bowiem jeszcze bardziej zaburzyć metabolizm ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia niedożywienia białkowo-kalorycznego, które powiązane jest z gorszą pracą tarczycy.

Zdaniem Michała Wrzoska nie znamy jeszcze dokładnego mechanizmu działania choroby Hashimoto, co powoduje popularność wielu modnych diet czy sposobów wyleczenia. Należy do tego typu nowości podchodzić jednak ostrożnie. Warto skupić się na fundamentach, odpowiedniej higienie życia, zdrowej diecie, co zaprocentuje poprawą zdrowia. Jeśli masz wątpliwości, jak prawidłowo ułożyć dobrze zbilansowany jadłospis, skorzystaj z możliwości porad dietetycznych online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved Magazyn VIP 2020