Certyfikat potwierdzający funkcjonowanie w zgodzie z systemem AQAP to istotny dokument dla firm, które planują realizację zamówień dla wojska. Zwiększa on konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku i ułatwia spełnienie wymagań przetargowych. Wdrożenie systemu jakości AQAP usprawnia również funkcjonowanie organizacji i zwiększa jej efektywność.
NATO (North Atlantic Treaty Organization, Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego) ustaliła wymagania dotyczące systemów jakości, jakie muszą być wdrożone w przedsiębiorstwach realizujących dostawy dla wojska. Wytyczne nie dotyczą samego wyrobu czy jego procesu produkcyjnego. Zbiór wymagań AQAP (Allied Quality Assurance Publication, Publikacja Standaryzacyjna dotycząca Zapewnienia Jakości) składa się z wielu dokumentów.
Podstawą jest dokument standaryzacyjny NATO oznaczony jako STANAG 4107. Obecnie reguluje on 9 wymagań AQAP, między innymi wymagania NATO dotyczące planów jakości dla wyrobu, który jest przedmiotem zamówienia (AQAP 2105:2009) oraz dotyczące zapewnienia jakości w produkcji (AQAP 2120:2009). Wszystkie postanowienia AQAP są również rozszerzeniem podstawowych norm jakości z serii ISO 9000.
Wdrożenie systemu zgodnego z tymi wymaganiami jest obowiązkowe w przypadku firm, które projektują, produkują, dostarczają wyroby lub usługi dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej lub wojsk NATO. Spełnienie wymagań jest potwierdzane przez certyfikat AQAP, który mogą otrzymać przedsiębiorstwa po pozytywnym zakończeniu procesu certyfikacji.
Certyfikacja na zgodność z wymaganiami AQAP przynosi wiele korzyści dla przedsiębiorstwa – zarówno usprawnia procesy wewnętrzne firmy, jak i poprawia jej wizerunek na zewnątrz. Do zalet wdrożenia tego systemu jakości można zaliczyć:
Do procesu certyfikacji mogą zgłosić się firmy z dowolnych sektorów, na przykład z branży medycznej, budowlanej, IT, transportowej, zbrojeniowej czy handlowej. Przedsiębiorca zainteresowany certyfikowaniem systemu AQAP w swojej organizacji powinien zgłosić się do jednostki posiadającej uprawnienia do nadawania certyfikatu.
W Polsce jest to między innymi Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. (PCBC S.A.). Następnie należy złożyć zapytanie ofertowe i wniosek o wycenę kosztów. Po wstępnym zaakceptowaniu warunków następuje zawarcie umowy z klientem. Jednostka certyfikująca przeprowadza w firmie audyt, który ma na celu sprawdzenie zgodności z wymaganiami systemu AQAP.
Po sporządzeniu raportu przedsiębiorca ma jeszcze czas na ewentualne skorygowanie niezgodności. Następnie raport jest sprawdzany przez profesjonalnego weryfikatora i następuje decyzja o przyznaniu certyfikatu. Po wydaniu certyfikatu jednostka certyfikująca prowadzi stały nadzór nad systemem jakości w ocenianej firmie.
Dodaj komentarz