Menu
  • Menu
    potrawy z dyni

    Zakochaj się w dyni

    Wydrążona, z wyszczerbionymi zębami, podświetlona od środka – kojarzy się głównie z Halloween. Zanim przygotujemy z niej świąteczne straszydło, warto wykorzystać jej cenne właściwości pokarmowe.  

    Dynia należy do warzyw z rodziny dyniowatych, jak m.in. kabaczek i cukinia. Jednak chyba najmniej z tej trójki jest ceniona w Polsce, a szkoda, bo to doskonałe źródło beta-karotenu oraz witaminy E, czyli przeciwutleniaczy, które są niezastąpioną bronią w walce z wolnymi rodnikami. Na tym jednak nie kończą się jej zalety.

    Dynia polecana jest osobom dbającym o dietę. W 100 gramach miąższu znajduje się zaledwie 28 kalorii. Do tego dynia zawiera błonnik, który daje uczucie sytości. Dietetycy radzą zjeść na obiad zupę z dyni lub risotto z dynią, a o podjadaniu do wieczora można zapomnieć.

    Dynia pomaga zachować dobry wzrok i piękną skórę. A to dzięki zawartości witaminy A, która jest niezbędna w procesie dobrego widzenia oraz beta-karotenu, chroniącego tkani przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Duet ten poprawia także koloryt skóry. Natomiast zawarte w dyni witaminy C i E pomagają skutecznie walczyć ze zmarszczkami.

    Dynia wzmacnia układ odpornościowy. Warzywo to jest bogate w cynk i wspomnianą już witaminę C – oba te składniki mają zbawienny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Do tego beta-karoten łagodzi procesy zapalne i ogranicza objawy przeziębienia. Dynia jest więc idealnym warzywem na jesień!

    Dynia pomaga walczyć z chorobami cywilizacyjnymi. Beta-karoten, jako silny przeciwutleniacz może pomóc obniżyć ryzyko zachorowania na raka piersi, natomiast zawartość cynku zapobiega rozwojowi raka prostaty. Prowadzone były też badania dotyczące wpływu spożywania dyni i rozwoju raka płuc u palaczy. Okazało się, że osoby stroniące od jedzenia dyni, były dwukrotnie częściej narażone na zachorowanie, niż te lubiące to warzywo w swojej diecie.

    Dynia pomaga sprawnie funkcjonować sercu i mięśniom. Dzieje się tak za sprawą potasu. W 100 gramach dyni znajduje sie 278 mg potasu, który wspólnie z magnezem i wapniem reguluje kurczliwość mięśni serca. Potas reguluje także pracę mięśni.

    Dynia zapobiega rozwojowi osteoporozy. To natomiast zasługa obecności w niej wapnia – 66 mg na 100 gram warzywa. Wapń, jak wiadomo jest głównym budulcem kości i zębów. Nie chcesz się połamać – jedz dynię.

    Dynia, a konkretnie jest pestki korzystnie wpływają na układ nerwowy. Pestki dyni w przeciwieństwie do jej miąższu są bardzo kaloryczne – 556 kalorii w 100 gramach. Jednak zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe poprawiają pamięć i koncentrację, wpływają pozytywnie na układ nerwowy oraz pracę mózgu.

    Z dyni można przygotowywać zupę krem, placki, dania z ryżem i makaronem, farsze, ciasteczka, soki. Pestki najczęściej wykorzystuje się, jako przekąską lub dodatek do sałatek.

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *