Menu
  • Menu
    walka z otyłością

    Wyzwanie na nowy rok – walka z otyłością

    Ponad 65 proc. mężczyzn i blisko połowa kobiet w Polsce ma nadwagę lub otyłość. W czołówce plasują się pod tym względem m.in. Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Polska znalazła się na 5. miejscu. Instytut Żywienia i Żywności wskazuje, że otyłość jest największym zagrożeniem dla zdrowia w Polsce i na świecie – rocznie ponad 3,5 mln osób umiera na choroby spowodowane nadwagą lub otyłością.

    WHO uznała otyłość za najgroźniejszą chorobę przewlekłą XXI w. Nieleczona prowadzi do rozwoju wielu chorób, np. cukrzycy typu 2, zaburzeń hormonalnych, chorób układu krążenia, a także zwiększa ryzyko zachorowań na niektóre rodzaje nowotworów, przyczynia się do wystąpienia nadciśnienia tętniczego i wzrostu poziomu cholesterolu we krwi. Przyczyn problemu należy upatrywać w zmianie stylu życia, ograniczeniu aktywności fizycznej, spożywaniu zbyt dużej ilości słodyczy oraz przetworzonych, wysokokalorycznych produktów – mówi dr Barbara Jerschina, autorka programu „Pożegnanie z nadwagą”, który prowadzi od 2004 r.

    Alarmujące jest też to, że chorobą tą dotknięte są nawet dzieci. Światowe badania potwierdzają, że odchudzanie ograniczające się do diety, wysiłku fizycznego lub zabiegów na ciało nie przynosi długotrwałego efektu. – W programie „Pożegnanie z nadwagą” podchodzimy do pacjenta holistycznie. Należy przygotować indywidualnie prowadzoną dietę, dobrać odpowiednie zajęcia fizyczne, masaże, mikroelementy, zabiegi na ciało. Dopiero taka komplementarność może przynieś efekty. Na sukces składa się połączenie wielu elementów terapii odchudzającej – przekonuje dr Jerschina.

    Dane statystyczne są alarmujące – 700 mln. ludzi na świecie choruje na otyłość, a z roku na rok liczba ta się powiększa. Badania naukowe wskazują, że ludzie nie traktują otyłości jako choroby i zbyt późno zgłaszają się do lekarza po pomoc, a wtedy trafiają do kardiologa, ortopedy, neurologa, często też do psychologa. Osoby z nadwagą często mają obniżoną samoocenę i brak im wiary we własne siły, często trudno im wytrwać w dążeniu do celu, stosować regularnie zalecenia lekarza. Widoczne efekty nie pojawiają się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Potrzeba dużo wytrwałości i współpracy pacjenta z lekarzem – dodaje dr Jerschina.

    W czasie aktywności należy na bieżąco dostarczać naszemu organizmowi potrzebnych kalorii. Dlatego powinniśmy jeść częściej – w odstępach około trzygodzinnych, ale w mniejszych ilościach. Ostatni posiłek powinien być zaplanowany na 2 godziny przed snem. Stosowanie więcej niż 3 posiłków dziennie powoduje przyspieszenie lub utrzymanie tempa przemiany materii i przywraca prawidłową równowagę między ośrodkami głodu i sytości. Ważne są też zabiegi sprzyjające rozbijaniu tkanki tłuszczowej i zapobiegające powstawaniu luźnej skóry.

    Wiele zabiegów z użyciem nowoczesnej aparatury, np. Venus Legacy, powoduje ujędrnianie ciała. U osób z nadwagą często dochodzi do zastoju płynu międzykomórkowego, co objawia się cellulitem – tu też pomagają zabiegi i preparaty ujędrniające skórę, np. bardzo skuteczny Proshcock. Kluczem do trwałego schudnięcia jest zmiana stylu życia i racjonalna dieta, która uwzględnia indywidualne zapotrzebowanie na składniki pokarmowe i kalorie.

    Anna Arwaniti

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *