Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu istnieją na po01lskim rynku zbrojeniowym od 1945 r. Długoletnie doświadczenie oraz specjalistyczne wyszkolenie ich personelu pozwoliło przedsiębiorstwu uzyskać w 2000 r. certyfikat Systemu Zapewniania Jakości ISO-9001 i AQAP-110. Aktualnie WZM S.A. posiada certyfikaty Systemu Zapewniania Jakości AQAP-2110. Firma jest zlokalizowana w zachodniej części Poznania, na powierzchni 280 tys. mkw. Zakład, sąsiadujący z międzynarodowym lotniskiem, położony jest przy międzynarodowej trasie A-2 Warszawa–Berlin i dysponuje własną bocznicą kolejową.
Podstawową działalność zakładu stanowią naprawy i modernizacje sprzętu pancernego, gąsienicowego i kołowego oraz samochodów: osobowych, terenowych, ciężarowych i autobusów, takich jak Leopard 2A4/2A5, BWR, Wielozadaniowy Pojazd 4×4 Wysokiej Mobilności, BWP-1, T-72, 2S1 Goździk, MTLB, WZT-2, PT-76, T-55.
WZM S.A. specjalizują się w produkcji wybranych części zamiennych do naprawianych pojazdów, urządzeń i narzędzi specjalnych, stanowisk kontrolno-pomiarowych, form do wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy, przyrządów obróbkowych, wykrojników, wyginaków, szablonów, tłoczników oraz wyrobów z gumy. Firma jest liderem w dziedzinie remontów i modernizacji silników (np. MB873 KA501, 6R 106, UTD-20) oraz projektowania i wykonywania szybko wymiennych zespołów napędowych typu Power-Pack.
CZN oraz ACS koncentrują się na poszerzaniu świadczonych usług i rozwijaniu kompetencji, szczególnie o obsługę i naprawy silników oraz zespołów napędowych do wojskowych sprzętu gąsienicowego. Perełką CZN jest najnowocześniejsza w Polsce hamownia silników wysokoprężnych, obsługująca m.in. silniki do czołgów Leopard 2. Prężnie rozwijanym obszarem są też szkolenia dla profesjonalistów, zarówno służb mundurowych, jak i osób cywilnych. Ich tematyka związana jest bezpośrednio z działalnością WZM S.A., głównie z kompleksową obsługą czołgów Leopard 2.
Na tegorocznych targach MSPO 2017 Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. zaprezentują m.in. zmodernizowany Bojowy Wóz Rozpoznawczy-1S (BWR-1S), prototypowy power-pack do Nowego Pływającego Bojowego Wozu Piechoty oraz czołg Leopard 2A5 z kamuflażem mobilnym (współpraca z firmą Lubawa S.A.).
BWR-1S jest pływającym opancerzonym, gąsienicowym wozem bojowym, wyposażonym w specjalistyczne środki przeznaczone do prowadzenia rozpoznania. Wyprodukowany został w latach w latach 80. XX w. w Czechosłowacji. W celu dostosowania pojazdu do realizacji zadań na współczesnym polu walki konieczna jest jego głęboka modyfikacja. Prace realizowane są na zlecenie gestora sprzętu – Zarządu Rozpoznania i Walki Elektronicznej IRW DGRSZ w oparciu o uzgodnione wymagania eksploatacyjno-techniczne.
Ich skuteczność jest miarą sukcesu dowódcy, a od ich działania w dużej mierze zależy powodzenie w walce. Wiedza o sposobach prowadzenia działań przez przeciwnika w połączeniu z oceną terenu powoduje, że z dużym prawdopodobieństwem możemy przewidzieć, co będzie celem ataku. Nie można zapominać także o tym, że wszystkie rodzaje wojsk zdobywają informacje o przeciwniku i należy tak je wykorzystać, by osiągnąć synergię, i w ten sposób zmniejszyć straty w walce oraz skuteczniej przygotować się do odparcia uderzenia. Proponowana modyfikacja wyposażenia pojazdu umożliwi pozyskiwanie informacji o potencjalnym przeciwniku i przekazywanie ich dowództwa w celu wypracowania właściwych decyzji.
Zakres modyfikacji BWR-1S obejmuje:
– wymianę dotychczasowych radiostacji KF i UKF na nowe współczesne środki łączności zewnętrznej; do ukompletowania pojazdu wprowadzono nowe radiostacje typu: AN/PRC-150(C), AN/PRC-117G, AN/PRC-152A, RRC-9311 AP,
– wymianę dotychczasowego analogowego systemu łączności wewnętrznej na nowy cyfrowy system, integrujący wszystkie urządzenia pojazdu w zintegrowany system teleinformatyczny,
– wymianę systemu nawigacji typu KWADRAT-1 na współczesny system nawigacji inercyjnej i GPS oparty na urządzeniach TALIN 5000 I GPS DAGR z modułem SASSM 3.7.,
– wymianę dotychczasowego dalmierza typu HLD-S na zintegrowaną głowicę optoelektroniczną typu ZIG-T-2R wyposażoną w: dalmierz o zasięgu do 8 km, kamerę termowizyjną, 2 kamery telewizyjne,
– wymianę stacji radiolokacyjnej PSNR-5 na nowy taktyczny współczesny radar rozpoznania pola walki typu SR HAWK (V) 2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich,
– wymianę dotychczasowego systemu wykrywania promieniowania laserowego na współczesny system samoosłony pojazdu SSP-1 OBRA-3,
– wprowadzenie nowego typu zespołu prądotwórczego zasilanego z olejem napędowym ze zbiorników pojazdu o mocy 2kV,
– montaż pasywnych przyrządów obserwacyjno-celowniczych,
– wprowadzenie systemu ogrzewania postojowego,
– wprowadzenie taśm gąsienicowych z nakładkami gumowymi,
– wymianę siedzeń załogi,
– wprowadzenie nowych uchwytów do zamocowania karabinów szturmowych typu BERYL,
– wymianę dotychczasowych akumulatorów na urządzenia nowego typu, spełniające wymagania norm specyfikacji NATO/MIL,
– wprowadzenie do pojazdu nowego wyposażenie rozpoznawczego dla zwiadowców: wielofunkcyjnej lornetki termowizyjnej JIM LR, wykrywacza min typu MIMID, automatycznego sygnalizatora skażeń typu AP4C, wynośnego radiometru typu DPO,
– wprowadzenie na wyposażenia pojazdu systemu obserwacji dookólnej (na postoju pojazdu) opartego na lornetce zwiadowcy JIM LR,’
– wprowadzenie na wyposażenie pojazdu Wielozakresowego Pokrycia Maskującego BERBERYS C.
Zmodyfikowany pojazd BWR-1S umożliwi realizację następujących funkcji przez cyfrową platformę wymiany danych:
– wymianę fonii pomiędzy stanowiskami pracy z radiostacji AN/PRC-150(C), AN/PRC-117G, AN/PRC-152A, RRC-9311 AP,
– transmisję danych z zewnętrznego terminala do przełożonych,
– integrację oprogramowania zainstalowanego w zewnętrznym terminalu danych radiostacjami AN/PRC-150(C), AN/PRC-117G, AN/PRC-152A,
– sterowanie radiostacjami, łączność radiową oraz transmisję danych z pulpitu abonenckiego dowódcy znajdującego się poza pojazdem,
– wizualizację na ekranie terminala danych przekazywanych z systemu nawigacji inercyjnej i GPS pojazdu oraz przekazywanie danych dotyczących położenia, wyznaczonych punktów trasy i wyznaczenia azymutu,
– sterowanie oraz wizualizację danych przekazywanych przez system obserwacji dookólnej z lornetki JIM LR do terminala dowódcy/nawigatora,
– transmisję radiową poprzez radiostację AN/PRC-152A danych pozyskiwanych przez zwiadowców z lornetki JIM LR w tym: współrzędnych geograficznych namierzanych celów, zdjęć sfotografowanych obiektów, plików wideo obserwowanych obiektów,
– transmisję przewodową plików wideo poprzez kabel PKL 1×2, znajdujący się na wyposażeniu pojazdu,
– sterowanie i wizualizację danych przekazywanych z optoelektronicznej głowicy obserwacyjnej ZIG-T-2R na terminal dowódcy/nawigatora,
– integrację systemu samoosłony SSP-1-OBRA w zakresie sygnalizacji sygnałów o powstałym zagrożeniu zarówno w sposób wizualny (migotanie klawiszy na pulpitach), jak i foniczny (komunikat głosowy w zestawach nagłownych i na pulpicie głośnikowym),
– integrację radaru rozpoznania pola walki w zakresie możliwości podłączenia terminala radaru do terminala pojazdowego.
Fot. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.
Dodaj komentarz