Menu
  • Menu
    wstrząs anafilaktyczny

    Uwaga! Zbliża się wstrząs

    Kilka lat temu Polskę obiegła informacja o śmierci Ewy Sałackiej. Aktora zmarła z powodu wstrząsu anafilaktycznego w 2006 roku, reakcję alergiczną wywołało ukąszenie osy. Dzisiaj jej córka jest ambasadorką ogólnopolskiego programu edukacyjno-informacyjnego „Przygotuj się na wstrząs!”.

    Anafilaksja, inaczej wstrząs anafilaktyczny, to gwałtowna i ciężka reakcja na pokarm, leki lub jad owadów. Objawy zbliżającego się wstrząsu anafilaktycznego to m.in.: duszność, nagły spadek ciśnienia, przyspieszenie akcji serca (tachykardia), nudności, bóle brzucha, wymioty, biegunka, zawroty głowy, osłabienie, obrzęk języka i warg, swędząca pokrzywka, drgawki, utrata przytomności. Jest to realne zagrożenie dla życia i potrzebna jest natychmiastowa pomoc, czyli zastrzyk z adrenaliny.

    Kto jest zagrożony?

    Odpowiedź na to pytanie wydaje się być prosta: alergicy. Jednak nie tylko osoby ze zdiagnozowaną alergią mają się czego obawiać, one zwykle unikają alergenów, które ich uczulają. Coraz większym problemem stają się alergie pojawiające się nagle, u osób, które wcześniej nie były na nic uczulone. Dodatkowo przebieg reakcji alergicznej uzależniony jest od wielu warunków, m.in. wysokiej temperatury latem, ilości wypitego alkoholu, a nawet wysiłku. Dlatego podczas wakacji wstrząs anafilaktyczny zdarza się częściej i może mieć ostrzejszy przebieg. Co roku z tego powodu umiera w Polsce kilkadziesiąt osób.

    Najczęściej przyczyną uczulenia są owoce morza, ryby, mleko, jajka, różnego rodzaju orzechy, a także niektóre warzywa i owoce. Uczulają też leki, szczególnie aspiryna i penicylina. Alergia może pojawić się także, jak w przypadku Ewy Sałackiej po ukąszeniu przez owada. Uczulający jest jad pszczoły, osy, szerszeni, mrówek. Natomiast z wyrobów medycznych, uczulać może lateks, który jest w rękawiczkach, a także środki kontrastowe używane w radiologii.

    Po kontakcie z alergenem, komórki organizmu zaczynają wyrzucać histaminę. Powoduje ona ogromne rozszerzenie naczyń krwionośnych, skutkiem czego do mózgu i innych narządów napływa zdecydowanie mniej krwi. Ratunkiem w tej sytuacji jest podanie adrenaliny, która obkurcza naczynia krwionośne, a krew znowu trafia do mózgu i pozostałych narządów. Oczywiście nie każda reakcja alergiczna prowadzi do wstrząsu, ale osoba u której rozpoznano anafilaksję powinna na wszelki wypadek mieć z sobą strzykawkę z adrenaliną (preparat przepisuje lekarz), należy ją wstrzyknąć do mięśnia uda w przypadku rozwoju wstrząsu, a później koniecznie wezwać pogotowie (tel. 112).

    Najważniejsza jest edukacja i reakcja!

    Z badań wynika, że 27 proc. Polaków słyszało kiedyś termin „ wstrząs anafilaktyczny ”, a tylko 11 proc. deklaruje, że wie w jaki sposób udzielać pomocy poszkodowanemu. Dlatego prowadzony jest ogólnopolski program edukacyjno-informacyjny „Przygotuj się na wstrząs!”

    Celem kampanii jest propagowanie wiedzy na temat przyczyn i konsekwencji anafilaksji.
    Ambasadorkami kampanii są Matylda Kirstein, córka Ewy Sałackiej i Dorota Wellman. Patronat nad programem objęło Polskie Towarzystwo Alergologiczne.

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *