Menu
  • Menu
    sposoby na rzucenie palenia

    Postanowienia noworoczne: Skuteczne sposoby na rzucenie palenia

    Palenie skraca życie średnio o 12-15 lat. Jest też drugim co do skuteczności sposobów postarzania skóry. Według Światowej Organizacji Zdrowia tytoń bardziej uzależnia niż kokaina, heroina, alkohol, kofeina i marihuana. Jak skończyć z nałogiem tytoniowym na dobre?

    Sposoby na rzucenie palenia

    Zdobądź  wiedzę – badania wykazują, że brak wiedzy na temat ryzyka związanego z paleniem oddala od podjęcia decyzji od rzucenia nałogu.

    Nigdy nie jest za późno – fakt, że palisz od kilkunastu lat wcale nie sprawia, że rzucenie palenia jest trudniejsze. Badania pokazują, że zaprzestanie palenia nawet po sześćdziesiątym piątym roku życia przynosi znaczące korzyści dla zdrowia. Po pięciu latach bez palenia ryzyko zachorowań jest na niemal takim samym poziomie jak u osób, które nigdy nie paliły.

    Opracuj plan – pierwszy krok to decyzja, że chcesz rzucić palenie. Pomocne może być  prowadzenie dzienniczka. Wypisz najpierw powody, dla których chcesz rzucić i wyjaśnienia, dlaczego nie udało się to w przeszłości. Wypisz alternatywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Ustal też od kiedy nie będziesz palić.

    Zastępcze dostarczenie nikotyny – dostarczanie nikotyny inną drogą, za pomocą plastrów, gumy, inhalatorów i sprayów do nosa lub poprzez zażywanie tabletek, zmniejsza głód nikotynowy i objawy odstawienia. Może podwoić to szanse na zerwanie z nałogiem. Skontaktuj się z lekarzem, zanim kupisz preparat.

    Zwrócić się do profesjonalistów – skontaktuj się z lekarzem w kwestii specjalistycznych klinik lub grup, które oferują indywidualne dostosowane programy rzucania palenia. Porady można też uzyskać w ogólnopolskiej Telefonicznej Porani Pomocy Palącym pod numerem 0801 108 108.

    Grupy samopomocy – Towarzystwo innych „przyszłych niepalących” może być pomocne w walce z nałogiem. Poszukaj grupy w pobliżu miejsca pracy lub zamieszkania.

    Potrzebujesz przyjaciół – poproś o pomoc rodzinę, przyjaciół i kolegów z pracy.  Ich wsparcie w czasie rzucania nałogu jest niezwykle ważna.

    Strategie – planuj życie towarzyskie z osobami niepalącymi. Zrezygnuj z alkoholu na co najmniej 2 miesiące od czasu rzucenia palenia. Wzmacnia to siłę woli i chęć kontynuowania wysiłków.

    Wypróbuj akupunkturę – w badaniach stwierdzono, że akupunktura skutecznie wspomaga rzucanie palenia.

    Ziołowa pomoc – aby wspomóc o oczyścić płuca po rzuceniu palenia, zażywaj podbiał pospolity w postaci kropli lub tabletek.

    Odtruwaj się za pomocą owoców i warzyw – palenie powoduje powstawanie wolnych rodników, które prowadzą do przedwczesnego starzenia się organizmu. U palących stwierdza się też niższy poziom przeciw-utleniających witamin, które są  potrzebne dla naprawiania zniszczeń. Uwzględnij w diecie mnóstwo zwalczających wolne rodniki owoców i warzyw. Pij dużo wody, by wypłukiwać toksyny.

    Nagrody – oddaj się innym przyjemnościom: spędź kilka minut więcej w łóżku, spaceruj, pozwól sobie na dobrą kawę w ciągu dnia.

    Próbuj – jeżeli się poddasz, nie czuj się przegrany i zacznij od nowa. Trzeba przeciętnie siedmiu podejść, by rzucić palenie na całe życie. Nawet po latach abstynencji jeden papieros może obudzić głód nikotynowy.

     

     

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *