Menu
  • Menu

    Rajdowa kombinacja alpejska

    Reaktywowanie modelu, który potrafi wzbudzać taką pasję, to ogromny przywilej, ale też wielka odpowiedzialność. Pasja do Alpine jest żywa zarówno w Grupie Renault, jak i wśród entuzjastów samochodów sportowych – Michael van der Sande dyrektor zarządzający Alpine        

    Jest rok 1955. Jean Rédélé – pasjonat motoryzacji, utalentowany kierowca i mechanik któremu rodzi się w głowie projekt lekkiego, zwrotnego samochodu sportowego, który brylowałby na ciasnych alpejskich drogach. Wyjeżdza na studia do Paryża, a po powrocie otwiera w rodzinnym Dieppe salon sprzedaży Renault.

    Narodziny marki Alpine

    Rédélé na początku lat 50. był uczestnikiem licznych rajdów. Za kierownicą swojego Renault 4 CV osiągał wielokrotnie sukcesy w tak prestiżowych rajdach, jak Mille Miglia czy wyścig Critérium des Alpes (znany również pod nazwą Coupe des Alpes). Jego ambicja zaprowadziła go kilkukrotnie na podium. Uczestnictwo w rajdach było dla Jeana poligonem doświadczalnym, na którym utwierdził się w przekonaniu, że na rynku brakuje pojazdu będącego połączeniem zwrotności, odpowiedniej mocy i przyczepności. Dlatego w 1955 roku powstała marka Alpine, nawiązująca nazwą do alpejskich krętych rajdów, takich jak Critérium des Alpes.

    Pierwsza konstrukcja ze stajni Alpine nosiła oznaczenie A 106 i była oparta na podwoziu Renault 4 CV. W 1958 roku do produkcji trafił model A 108, który posiadał własną konstrukcję nośną. Rok 1962 był przełomowy dla raczkującej firmy z Dieppe. Model A 110 Berlinette pozwolił na rozwój i zacieśnienie współpracy z Renault. W końcu nadeszły lata 70., kiedy to legenda Alpiny umocniła się, a marka trafiła do ścisłej czołówki samochodów wyścigowych i rajdowych.

    Sukcesy i finał

    W 1971 roku auto zwyciężyło po raz pierwszy w rajdzie Monte Carlo. Sukces został powtórzony dwa lata później, a Alpine dodatkowo zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów. Zdobycie tego prestiżowego tytułu rozsławiło firmę w świecie sportów motorowych. Ze względu na duże zainteresowanie marką w 1969 roku w rodzinnym mieście Jeana powstała manufaktura samochodowa. W tym samym zakładzie w 1971 roku uruchomiono produkcję modelu A310. Największy sukces sportowy Alpine odniosła w 1978 roku, zwyciężając w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, potwierdzając tym swoją niezawodność. Mimo tak wielu sportowych sukcesów, zainteresowania indywidualnych odbiorców oraz znakomitych właściwości jezdnych w 1995 roku produkcja została zakończona. Przez 40 lat istnienia zbudowano ponad 30 tys. aut, w tym ponad 100 samochodów prototypowych.

    Skuteczna reanimacja

    W 2012 roku świat usłyszał o reaktywacji Alpine, a cztery lata później w Monaco został zaprezentowany koncept. W 2017 roku na wystawie samochodów w Genewie zaprezentowano gotowy produkt w wersji A110 Première Edition. Nowy model znalazł wielu entuzjastów. Jest dostępny w 11 krajach Europy oraz w Australii i Japonii. Będzie dystrybuowany przez sieć 57 dealerów. W Polsce będzie to Centrum Alpine w Katowicach, gdzie już złożono zamówienie na 17 sztuk.

    Wszystkie modele są produkowane w tej samej fabryce, która w 1995 roku zakończyła produkcję. Nowy model A110 posiada rodowód protoplasty. Charakteryzuje się perfekcyjnym rozłożeniem masy (44:56) przez centralnie umieszczoną 252-konną turbodoładowaną jednostkę (6000 obr./min, moment obrotowy 320 Nm od 2000 obr./min). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sek., a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Spalanie to 6 l na 100 km w cyklu mieszanym. Lekka aluminiowa konstrukcja oraz dwuwahaczowe zawieszenie nadaje nowej Alpine doskonałe właściwości jezdne.

    zdj. materiały prasowe

    Mateusz Arwaniti – Sierański

     

    Udostępnij

    2 odpowiedzi na “Rajdowa kombinacja alpejska”

    1. Henry napisał(a):

      W Katowicach, nie w Kielcach.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *