Jak napisać dobre CV

Jak napisać dobre CV?

Opublikowano: 12 listopada 2022

Wzrost liczby osób legitymujących się wyższym wykształceniem i ciągłe zmiany w gospodarce powodują, że z roku na rok rośnie konkurencja na rynku pracy. Obecnie, żeby zdobyć aprobatę pracodawcy trzeba nie tylko posiadać kwalifikacje i umiejętności, ale także odpowiednio się zaprezentować. Jak napisać CV, które będzie atrakcyjne?

Jednym z pierwszych kroków ku temu jest przesłanie CV, czyli krótkiego życiorysu zawodowego. Niestety, nawet na tej z pozoru wydawałoby się prostej czynności „odpada” wielu kandydatów. Powód? Błędnie napisane CV.

Najczęściej popełniane błędy w CV

CV to nic innego jak wizytówka, którą wysyła się potencjalnemu, przyszłemu szefowi. Jednym słowem – to bardzo ważny dokument. Zatrważający jest więc lekceważący stosunek do niego większości kandydatów. Od wielu lat polscy rekruterzy i pracodawcy narzekają na ilość błędów w CV ubiegających się o zatrudnienie.

Jakie są te najczęstsze? Przede wszystkim błędy – różnego rodzaju. Prym wiodą te ortograficzne, stylistyczne oraz literówki. Oprócz tego zdarzają się też niepoprawnie zapisane nazwy firm lub wykonywanych w nich czynności oraz nie do końca prawdziwe informacje na temat poprzedniego zatrudnienia. Zdecydowanie za często pojawia się też niedbała forma – CV jest nieestetyczne, wykonywane w powszechnie dostępnych w internecie szablonach oraz z użyciem nieczytelnej czcionki.

Informacje, które powinny znaleźć się w CV

Nie oznacza to jednak, że nie istnieje kanon, którego należy się trzymać. Oryginalność jest ważna, ale są informacje, które po prostu muszą znaleźć się w CV. Na przykład jakie? Osoby zajmujące się pozyskiwaniem pracowników, np. pracownicy agencji pracy takich jak https://www.gppeople.pl wymieniają dane osobowe, wykształcenie, kursy i szkolenia, doświadczenie zawodowe, umiejętności, zainteresowania oraz klauzula o ochronie danych osobowych.

Informacje, które trzeba wyselekcjonować

Zaczynając od danych osobowych, w CV oczywiście pojawia się imię i nazwisko, data urodzenia (choć wiele specjalistów od HR uważa, że nie zawsze trzeba je podawać), adres zameldowania oraz numer telefonu i adres e-mail, na który pracodawca będzie mógł się kontaktować. W przypadku tego ostatniego bardzo ważne jest też jego brzmienie.

Różne zdrobnienia, spieszczenia nie będą świadczyły o profesjonalizmie. Jeśli chodzi o wykształcenie, kusy i szkolenia to należy zacząć od ostatniego do najwcześniejszego, z tym, że w przypadku absolwentów studiów wyższych informacja o szkole podstawowej czy gimnazjum nie będzie miała znaczenia – można ją więc pominąć. Najwięcej problemu nastręcza doświadczenie zawodowe.

Polacy mają tendencję do wypisywania wszystkich poprzednich stanowisk. Niekoniecznie jest to dobre rozwiązanie – najlepiej podawać tylko to związane z branżą, choć w przypadku osób bez większego doświadczenia nie można pozwolić sobie na taką selekcję. Istotne znaczenie będzie miał też opis stanowisk, bo samo określenie „asystent” czy „specjalista” może pracodawcy niewiele mówić.

Tagi: , ,

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści
Mata Barcicka
Już od kilkunastu lat widzimy na polskim rynku brak...
Psycholog Online
W dzisiejszym zglobalizowany...
pierwsza praca
To, czy dana osoba dostanie wymarzone stanowisko, w dużej mi...
Materac lateksowy
Wybór materaca to bardzo istotna decyzja. Prawidłowa...
Złote kolczyki próba 585 - Salon jubilerski Łodzińscy Kraków
Złoto to jeden z najpiękniejszych i najbardziej pożądanych k...