Menu
  • Menu
    Dostarczanie wapnia do organizmu

    Dostarczanie wapnia do organizmu to nie wszystko!

    Wapń jest niezbędny organizmowi do wielu procesów. Jest znany przede wszystkim z budowania kości i zębów, ale też między innymi przyczynia się do właściwego krzepnięcia krwi czy wspomaga przekaźnictwo nerwowe. Jest on więc niezbędny, niezbędne jest zatem także zadbanie o dostarczanie go do organizmu w odpowiednich ilościach. Nie jest to jednak jedyna kwestia, o jaką w związku z tym pierwiastkiem trzeba zadbać.

    Kwestia wchłanialności

    By zadbać o właściwy poziom wapnia w organizmie, nie wystarczy tylko wzbogacić swej diety w pokarmy zawierające duże ilości tego składnika. Nie wystarczy nawet sięgnięcie po suplement diety z wapniem, co jest godnym polecenia sposobem na uzupełnienie dobrze zbilansowanej diety. Kluczem jest bowiem nie tylko dostarczanie wapnia, ale też zadbanie o jego przyswajalność. Jeśli nie zatroszczymy się o tę kwestię, możemy przyjmować wapń w dużych ilościach, a mimo to nie mieć z tego większych korzyści i nadal cierpieć na niedobór tego pierwiastka. Potrzebne są bowiem także takie składniki, które odpowiadają za wchłanianie tego pierwiastka.

    Jeśli stosowanymi źródłami wapnia są produkty mleczne, to raczej nie trzeba się o to martwić, gdyż w większości przypadków jego wchłanianie wspomoże obecna w nich laktoza. Gdy zaś spożywa się pokarmy, które jej nie zawierają, na przykład ze względu na często występującą nietolerancję laktozy, konieczne jest wzbogacenie swojej diety również w magnez bądź witaminę D3, gdyż składniki te również mają takie samo działanie. To samo dotyczy suplementów. Sam wapń w tabletkach nie wystarczy. W suplemencie musi też znajdować się na przykład magnez czy witamina D3, gdyż przyjmowanie samego wapnia będzie nieefektywne.

    Trzeba pamiętać o wydalaniu wapnia

    Kiedy już zadba się o właściwy poziom wapnia oraz wsparcie jego wchłaniania, trzeba też pamiętać o ważnej kwestii, jaką jest niepożądane wydalanie tego pierwiastka. Sprzyjają temu zwłaszcza duże ilości wypijanej kawy, ale też coli oraz palenie papierosów. Są to tylko niektóre z czynników dotyczące trybu życia, które mogą sprawić, że choć do organizmu dotrze potrzebna ilość wapnia, nie będzie on mógł zrobić z niego użytku, gdyż pierwiastek ten zostanie szybko wypłukany. Należy więc zwrócić uwagę na to, czy nie mamy do czynienia z czynnikami, które sprzyjają wydalaniu wapnia bądź ograniczają jego wchłanianie. Najlepiej byłoby je wyeliminować, ale świetnym sposobem będzie też zastosowanie dobrego suplementu, pokrywającego zapotrzebowanie organizmu na wapń. Wówczas, nawet jeśli pewne jego ilości zostaną wydalone, to i tak pozostanie go w organizmie wystarczająca ilość.

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *