Anna Oborska – 25 lat aktywnego dialogu

Opublikowano: 9 grudnia 2017

Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego działa już ćwierć wieku. Choć niedawno zmieniło swoją nazwę (do 1992 r. było Polskim Stowarzyszeniem Producentów Kosmetyków i Środków Czystości – przyp. red.), nie zmieniło swojej misji, o czym opowiada jego dyrektor generalna dr Anna Oborska.

Jak rozwija się rynek kosmetyczny i detergentowy w Polsce i jakie korzyści dla przedstawicieli branży wynikają z przynależności do stowarzyszenia?

– Obie branże – zarówno kosmetyczna, jak i detergentowa – to dziedziny systematycznie się rozwijające. Powstają nowe nisze, w których miejsce dla siebie tworzą nowopowstałe firmy i produkty. Producentów, importerów i dystrybutorów wyrobów kosmetycznych oraz detergentowych łączy obowiązek stosowania zapisów rozporządzeń unijnych, a także prawodawstwa polskiego. Śledzenie i wdrażanie tych licznych i w dodatku często zmieniających się przepisów bywa dla firm bardzo trudne. Z pomocą przedsiębiorcom przychodzą eksperci Polskiego Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Nasze firmy członkowskie otrzymują pełen serwis naukowo-techniczno-legislacyjny dla obu branż w jednym miejscu i w ramach jednej opłaty członkowskiej.

Które z dotychczasowych osiągnięć stowarzyszenia uważa pani za najważniejsze w kontekście jego działalności oraz funkcjonowania branży?

– W mojej ocenie największym sukcesem stowarzyszenia jest to, że udało nam się stworzyć klub konkurentów, którzy potrafią ze sobą współdziałać, aby wspólne dla branż sprawy – szczególnie legislacyjne – rozwiązywać razem. Dziś wydaje się to czymś naturalnym, ale proszę wierzyć, że 25 lat temu nie było to takie oczywiste. O sukcesie mówimy także zawsze tam, gdzie we współpracy z legislatorem udaje nam się powstrzymać niekorzystne zmiany w prawie, które mogą mieć negatywne skutki dla przemysłu. Takie np. jak ubiegłoroczny plan wprowadzenia zakazu sprzedaży kosmetyków w aptekach. To ważne, bo dobre prawo w branży kosmetycznej i detergentowej ma chronić konsumenta, ale jednocześnie dawać przemysłowi przestrzeń do innowacji.

Jakie cele stawia sobie zarząd w aktualnej sytuacji rynkowej branży, aby jak najlepiej dbać o interesy firm członkowskich?

– Tegoroczny jubileusz stowarzyszenia obchodzimy pod hasłem „25 lat aktywnego dialogu dla tworzenia lepszego prawa w Polsce i w Unii Europejskiej”. To hasło jednocześnie wyznacza naszą strategię. Jej realizacji służą cele bardziej operacyjne – utrwalenie wizerunku stowarzyszenia jako silnej, wiarygodnej i reprezentatywnej organizacji branżowej, która skutecznie realizuje misję, jaką jest promocja, rozwój i ochrona interesów firm oraz branży kosmetycznej i detergentowej w Polsce. Na taki wizerunek pracowaliśmy przez poprzednich 25 lat i to zadanie na lata kolejne.

W jaki sposób świętują państwo jubileusz 25-lecia i z jakimi marzeniami zaczynają państwo kolejne ćwierćwiecze?

– Centralnym wydarzeniem naszego tegorocznego jubileuszu była konferencja kosmetyczna, poświęcona szansom i zagrożeniom dla polskiej branży kosmetycznej cztery lata po wejściu w życie rozporządzenia kosmetycznego. Jej gośćmi specjalnymi byli: Elżbieta Bieńkowska, komisarz UE ds. rynku wewnętrznego, przemysłu przedsiębiorczości i MŚP, Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, a także John Chave, dyrektor generalny europejskiej organizacji Cosmetics Europe. Konferencja przerodziła się w święto dialogu. Wszyscy jej uczestnicy – tak przedstawiciele władz europejskich i polskich, jak i przedstawiciele stowarzyszeń oraz przemysłu – mówili zgodnie: dialog jest potrzebny dla tworzenia dobrego prawa.

Rozmawiała Małgorzata Szerfer-Niechaj

Fot. Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego

Udostępnij ten post:



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Powiązane treści